Электронный научный журнал

Информационно-коммуникационные технологии
в педагогическом образовании

12+

02 (71) февраль 2021, Материалы V Международной научно-практической конференции «Проблемы и перспективы современного образования: практика вуза и школы». Часть 1

Дата выпуска: 25.02.2021
ОБЗОР СРЕДСТВ ИКТ, ИСПОЛЬЗУЕМЫХ В ПРОЕКТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

В данной статья сделан краткий обзор применения средств информационно-коммуникационных технологий в математике. Информационно-коммуникационные технологии, применяемые на уроках математики в 5-9 классах, формируют у обучающихся совершенно иной способ мышления, включая зрительные образы в 3D изображении и совмещая их с графиками и диаграммами с научно-практическими элементами работы. // This article provides a brief overview of the use of information and communication technologies in mathematics. Information and communication technologies used in mathematics lessons in grades 5-9 form a completely different way of thinking in students, including visual images in 3D and combining them with graphs and diagrams with scientific and practical elements of work.

Авторы: К. Е. Голубятникова, Л. А. Осипова
Раздел: Формирование и развитие цифровой образовательной среды в контексте цифровизации системы образования
Просмотров: 513
РАЗРАБОТКА ЭЛЕКТРОННОГО УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКОГО КОМПЛЕКТА «ВВЕДЕНИЕ В СХЕМОТЕХНИКУ» ДЛЯ СИСТЕМЫ СРЕДНЕГО ОБЩЕГО И ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

В статье рассматривается вопрос повышения качества технологического образования школьников в условиях развития цифровой образовательной среды. Описывается назначение, структура и содержание электронного учебно-методического комплекта «Введение в схемотехнику» – цифрового образовательного ресурса, разработанного для системы среднего общего и дополнительного образования. // The article deals with the issue of improving the quality of technological education of schoolchildren in the context of the development of the digital educational environment. The authors describe the purpose, structure and content of the e-learning course «Introduction to circuit engineering» – a digital educational resource developed for the system of secondary general and additional education.

Авторы: Г. Н. Бойченко, М. В. Данилов
Раздел: Формирование и развитие цифровой образовательной среды в контексте цифровизации системы образования
Просмотров: 333
СОВРЕМЕННЫЕ ЦИФРОВЫЕ ТЕХНОЛОГИИ В РАЗРАБОТКЕ КОНТРОЛЬНО-ИЗМЕРИТЕЛЬНЫХ МАТЕРИАЛОВ ПО ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫМ ПРОГРАММАМ СРЕДНЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

В статье рассматривается понятие контрольно-измерительных материалов, их виды и применение. Описываются возможности современных цифровых технологий в разработке контрольно-измерительных материалов по образовательным программам среднего профессионального образования в условиях цифровой трансформации образовательного процесса. // The article discusses the concept of assessment and evaluation tools, their types, and applications. Contemporary digital technologies functionality in the assessment and evaluation tools development for educational programs of secondary vocational education in the context of digital transformation of the educational process is described.

Авторы: Г. Н. Бойченко, И. А. Зубцов
Раздел: Формирование и развитие цифровой образовательной среды в контексте цифровизации системы образования
Просмотров: 321
ВЛИЯНИЕ МИРОВОЙ ТЕНДЕНЦИИ ЦИФРОВИЗАЦИИ И ИНФОРМАТИЗАЦИИ ЭКОНОМИКИ НА ЦИФРОВИЗАЦИЮ И ИНФОРМАТИЗАЦИЮ СИСТЕМЫ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ РЕСПУБЛИКИ УЗБЕКИСТАН

В данной статье описывается влияние мировой тенденции цифровизации и информатизации экономики на цифровизацию и информатизацию системы высшего образования республики Узбекистан и описывается механизм подготовки выпускников на основе компетентностного подхода и их взаимодействия с работодателями с целью трудоустройства. // This article describes the impact of the global trend of digitalization and informatization of the economy on the digitalization and informatization of the higher education system in the Republic of Uzbekistan and describes the mechanism for training graduates based on a competence approach and their interaction with employers for the purpose of employment.

Авторы: Л. А. Кадирова, А. И. Сиразетдинов
Раздел: Формирование и развитие цифровой образовательной среды в контексте цифровизации системы образования
Просмотров: 324
ИНФОРМАЦИОННЫЕ СЕРВИСЫ ИНТЕРНЕТА В ПОДГОТОВКЕ К ЕГЭ ПО ФИЗИКЕ

В статье рассматриваются плюсы использования Интернет-технологий в подготовке к ЕГЭ по физике, как для учителя, так и для ученика. А также представлены основные информационные сервисы интернета в подготовке к ЕГЭ по физике. // The article examines the advantages of using Internet technologies in preparing for the exam in physics, both for the teacher and the student. And also presented the main information services of the Internet in preparation for the exam in physics.

Авторы: А. И. Антоненко, И. А. Кононова
Раздел: Формирование и развитие цифровой образовательной среды в контексте цифровизации системы образования
Просмотров: 388
ЦИФРОВИЗАЦИЯ ПРОЕКТНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ В ШКОЛЕ

Статья посвящена проектной деятельности согласно федеральным государственным образовательным стандартам, осуществляемой в цифровой среде системы «Реактор». // The article is dedicated to project activities in accordance with federal state educational standards, carried out in the digital environment of the Reactor system.

Автор: Е. А. Левинкова
Раздел: Формирование и развитие цифровой образовательной среды в контексте цифровизации системы образования
Просмотров: 309
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ЭЛЕКТРОННЫХ СРЕДСТВ ОБУЧЕНИЯ В ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ УЧРЕЖДЕНИЯХ СПО В ПЕРИОД ПАНДЕМИИ COVID-19

В настоящее время использование электронных средств обучения набирает все большую популярность, благодаря активному развитию цифровых сервисов и технологий. Особенно актуальным оно стало в период пандемии COVID-19, которая началась в декабре 2019-го года и продолжается по сей день. Практически все учебные заведения перешли в режим полного или частичного дистанционного обучения. В этой статье показано, как образовательные учреждения среднего профессионального образования осуществляли переход в режим дистанционного обучения. // Currently, the use of electronic learning tools is gaining more and more popularity, thanks to the active development of digital services and technologies. It became especially relevant during the COVID-19 pandemic, which began in December 2019 and continues to this day. Almost all educational institutions have switched to full or partial distance learning. This article shows how educational institutions of secondary vocational education carried out the transition to distance learning.

Авторы: Г. Н. Бойченко, А. И. Потапов
Раздел: Формирование и развитие цифровой образовательной среды в контексте цифровизации системы образования
Просмотров: 303
ОСОБЕННОСТИ ДИСТАНЦИОННОГО ПРЕПОДАВАНИЯ ДИСЦИПЛИНЫ «ИНОСТРАННЫЙ ЯЗЫК» В СИСТЕМЕ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ

В статье рассматривается специфика преподавания дисциплины «Иностранный язык» в неязыковом вузе в период ускоренного перевода образовательного процесса в дистанционный формат. Автор выделяет общие проблемы применения дистанционных образовательных технологий преподавателями вузов, выявляет некоторые специфичные для преподавания иностранного языка трудности. На основе накопленного опыта предлагается систематизированные решения ряда технических и методических задач в рамках изучения иностранного языка на онлайн-занятиях. // The article deals with the peculiarities of teaching the discipline «A foreign language» in a non-linguistic higher educational institution during the period of accelerated changing of the educational process in a distance format. The author differentiates the general problems of the use of distance learning technologies by higher educational institution teachers, identifies some specific difficulties for teaching a foreign language. Based on the personal experience, the author offers systematized solutions to a number of technical and methodological problems in the framework of learning a foreign language in online classes.

Автор: О. И. Проминская
Раздел: Формирование и развитие цифровой образовательной среды в контексте цифровизации системы образования
Просмотров: 317
ПРИМЕНЕНИЕ ИНТЕРАКТИВНЫХ МЕТОДОВ В ДИСТАНЦИОННОМ ОБУЧЕНИИ ШКОЛЬНИКОВ ПЯТЫХ КЛАССОВ ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОМУ ТВОРЧЕСТВУ

Статья посвящена вопросам использования интерактивных методов в обучении школьников пятых классов декоративно-прикладному творчеству в условиях дистанционного обучения. Раскрываются дидактические возможности современных цифровых инструментов и платформ в поддержке совместной деятельности и продуктивного сотрудничества обучающихся в интерактивной образовательной среде. // The article is devoted to the use of interactive methods in teaching firth-grade schoolchildren in arts and crafts in the context of distance learning. The didactic possibilities of new digital tools and platforms in support of collaborative activities and productive cooperation of schoolchildren in an interactive educational environment are revealed.

Авторы: Г. Н. Бойченко, Е. С. Табакаева
Раздел: Формирование и развитие цифровой образовательной среды в контексте цифровизации системы образования
Просмотров: 372
ИННОВАЦИОННЫЕ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫЕ ТЕХНОЛОГИИ ДЛЯ ПОДГОТОВКИ АБИТУРИЕНТОВ ПСИХОЛОГИЧЕСКИХ СПЕЦИАЛЬНОСТЕЙ

В статье рассматриваются некоторые преимущества и недостатки онлайн-курсов подготовки к поступлению на психологические специальности. Исследуются текущие функции, проблемы и ограничения, связанные с особенностями работы на платформах, таких как Zoom и Webex. В статье представлены данные, полученные от обучающихся онлайн-курса. Конечно, различные курсы могут значительно отличаться с точки зрения доступных функций и ограничений. Но был сделан вывод о том, что онлайн-обучение предлагает некоторые решения, которые были бы невозможны в реальной аудитории или потребовали бы гораздо больше времени для организации и их реализации. // This article examines some advantages and disadvantages of online preparatory courses for admission to the psychological specialties. It explores current features, issues and limitations associated with products and services, such as Zoom and Webex. The review presents the results obtained from the applicants of one current online course. Of course, different courses can vary significantly in terms of available features and limitations. It is concluded that online training offers some solutions that would be impossible in a real auditorium or it would require much more time for the organization.

Автор: А. Ю. Хаперская
Раздел: Формирование и развитие цифровой образовательной среды в контексте цифровизации системы образования
Просмотров: 300
СИТУАЦИОННЫЕ ЗАДАНИЯ ПО ДИСЦИПЛИНЕ «ЭКОНОМИКА ОРГАНИЗАЦИИ»

Статья посвящена определению сущности применения ситуационных заданий в процессе обучения студентов дисциплине «Экономика организации». Использование таких заданий в обучении способствует получению навыков применения полученных знаний к анализу конкретных проблем, повышению уровня функциональной грамотности, ориентации в сложностях современной жизни. // The article is devoted to the definition of the essence of the application of situational tasks in the process of teaching students the discipline «Organizational economics». The use of such tasks in teaching contributes to the acquisition of skills in applying the acquired knowledge to the analysis of specific problems, increasing the level of functional literacy, and orientation in the complexities of modern life.

Авторы: М. С. Можаров, А. Г. Чепкасова
Раздел: Формирование и развитие цифровой образовательной среды в контексте цифровизации системы образования
Просмотров: 319
ПРИМЕНЕНИЕ ТЕХНОЛОГИИ «ПЕРЕВЕРНУТЫЙ КЛАСС» ПРИ ОБУЧЕНИИ МАТЕМАТИКЕ В СТАРШИХ КЛАССАХ

В данной статье рассмотрено определение технологии «Перевернутый класс», ключевые понятия данной инновации; отличительные особенности и значение технологии при внедрении в учебный процесс. // This article discusses the definition of technology «Inverted class», the key concepts of this innovation; distinctive features and value of technology when introduced into the educational process.

Авторы: Т. А. Долматова, О. В. Шилова
Раздел: Формирование и развитие цифровой образовательной среды в контексте цифровизации системы образования
Просмотров: 306
ПРОФОРИЕНТАЦИОННАЯ РАБОТА С УЧАЩИМИСЯ НА УРОКАХ РУССКОГО ЯЗЫКА И ЛИТЕРАТУРЫ В РАМКАХ РЕАЛИЗАЦИИ ПРОЕКТА «ВЕЛИКОЕ ИЗ МАЛОГО»

В статье рассказано о формах и методах работы, реализуемых в рамках профориентационного проекта «Великое из малого». Школьники на уроках знакомятся с профессиями, востребованными в наше время. Данные занятия формируют представление детей о своей дальнейшей деятельности, что способствует самореализации в пространстве российского государства. // The article describes the forms and methods of work implemented in the framework of the career guidance project «Great from small». Students in the classroom get acquainted with the professions that are in demand in our time. These classes form the children's idea of their future activities, which contributes to self-realization in the space of the Russian state.

Автор: Т. М. Алиева
Раздел: Обучение и воспитание детей дошкольного, младшего и среднего школьного возрастов, и подростков в контексте современных проблем и перспектив образования
Просмотров: 267
НЕОБХОДИМОСТЬ НРАВСТВЕННОГО И ДУХОВНОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Статья посвящена одной из важных проблем в современной системе образования, когда внешнее окружение подталкивает выпускников выбирать будущею профессию, руководствуясь не призванием, а практическими соображениями. Необходимо, по возможности, предупредить последствия такого выбора, когда вместо выполнения своих профессиональных обязанностей, специалисты могут быть склонны больше уделять внимание своему личному обогащению. Поэтому крайне важно преподавать молодежи наряду с академическими знаниями морально-нравственные ценности для того, чтобы технические знания были правильно использованы. Соответственно, в данной статье поднимается важный вопрос о необходимости морально-нравственного образования в учебных заведениях. // The article is devoted to one of the important problems in the modern education system, when the external environment pushes graduates to choose a future profession, guided not by vocation, but by practical considerations. It is necessary, if possible, to prevent the consequences of such a choice when, instead of fulfilling their professional duties, specialists may be inclined to pay more attention to their personal enrichment. Therefore, it is extremely important to teach young people, along with academic knowledge, moral and ethical values so that technical knowledge is properly used. Accordingly, this article raises an important question about the need for moral and ethical education in educational institutions.

Автор: М. Н. Артюхов
Раздел: Обучение и воспитание детей дошкольного, младшего и среднего школьного возрастов, и подростков в контексте современных проблем и перспектив образования
Просмотров: 303
ФОРМИРОВАНИЕ ПРЕДСТАВЛЕНИЙ О СЕМЬЕ У ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

В статье рассматривается формирование представлений о семье у детей старшего дошкольного возраста. // The article discusses the formation of ideas about the family in older preschool children.

Авторы: Е. А. Безродная, С. В. Новикова
Раздел: Обучение и воспитание детей дошкольного, младшего и среднего школьного возрастов, и подростков в контексте современных проблем и перспектив образования
Просмотров: 307
ФОРМЫ ГРАЖДАНСКО-ПАТРИОТИЧЕСКОГО ВОСПИТАНИЯ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ

В статье представлен опыт работы по теме «Формы гражданско-патриотического воспитания младших школьников». В своей статье мы знакомим с разнообразными формами гражданско-патриотического воспитания детей младшего школьного возраста на уроках и занятиях внеурочной деятельности, которые помогают формировать гражданско-патриотическую позицию младшего школьника согласно ФГОС. // The article presents the experience of working on the topic «Forms of civil and patriotic education of younger schoolchildren». In our article, we introduce various forms of civil-patriotic education of primary school children in the lessons and extracurricular activities that help to form a civil-patriotic position of a junior school student according to the Federal State Educational Standard.

Авторы: И. А. Берина, Т. В. Михайлова, Н. И. Шубникова
Раздел: Обучение и воспитание детей дошкольного, младшего и среднего школьного возрастов, и подростков в контексте современных проблем и перспектив образования
Просмотров: 306
ОРГАНИЗАЦИЯ ИССЛЕДОВАТЕЛЬСКОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ УЧАЩИХСЯ ПО ГЕОГРАФИИ В УСЛОВИЯХ СОВРЕМЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ

В статье рассматриваются основные исследовательские умения учащихся, элементы исследовательской деятельности на уроках и во внеурочной деятельности учащихся, используемые в личном опыте. Рассмотрены основные этапы написания учебно-исследовательской работы. Обосновывается необходимость вовлечения учащихся в исследовательскую деятельность. // The article discusses the main research skills of students, elements of research activities in the classroom and in extracurricular activities of students used in personal experience. The main stages of writing educational and research work are considered. The necessity of involving students in research activities is justified.

Автор: М. И. Гомонова
Раздел: Обучение и воспитание детей дошкольного, младшего и среднего школьного возрастов, и подростков в контексте современных проблем и перспектив образования
Просмотров: 490
ПРОФИЛАКТИКА ДИСЛЕКСИЙ У ДОШКОЛЬНИКОВ КАК ЗАЛОГ УСПЕХА В ПРОЦЕССЕ УЧЕБЫ

В статье обсуждается необходимость ранней диагностики, предупреждения и коррекции расстройств, связанных с навыками чтения у детей дошкольного возраста. Специальные комплексные программы обследования дошкольников позволят определить степень сформированности устной речи, вербальных и невербальных психических функции, лежащих в основе становления навыка чтения. // The article discusses the need for early diagnosis, prevention and correction of reading disabilities, or dyslexia, in the preschool years. Special comprehensive programs of examination of preschool children will determine the degree of oral speech formation, verbal and non-verbal mental functions, which help foster the development of the reading skills.

Автор: А. Г. Григорян
Раздел: Обучение и воспитание детей дошкольного, младшего и среднего школьного возрастов, и подростков в контексте современных проблем и перспектив образования
Просмотров: 373
МОДЕЛИ ОБУЧЕНИЯ ДЕТЕЙ С РАССТРОЙСТВАМИ АУТИСТИЧЕСКОГО СПЕКТРА В ОБРАЗОВАТЛЕЬНЫХ ОРГАНИЗАЦИЯХ

На основании анализа практической деятельности по вопросам организации обучения и воспитания детей с расстройствами аутистического спектра (далее – РАС) в статье представлены варианты моделей обучения в образовательных организациях. Раскрыты основные особенности и требования, предъявляемые к организации образовательного процесса в рамках каждой модели. // Based on the analysis of practical activities on the organization of education and upbringing of children with autism spectrum disorders (further – RAS), the article presents options for learning models in educational organizations. The main features and requirements for the organization of the educational process within each model are revealed.

Автор: Е. С. Дорохова
Раздел: Обучение и воспитание детей дошкольного, младшего и среднего школьного возрастов, и подростков в контексте современных проблем и перспектив образования
Просмотров: 309
СОВРЕМЕННЫЕ ФОРМЫ РАБОТЫ В УСЛОВИЯХ РЕАЛИЗАЦИИ ВНЕУРОЧНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ МЛАДШЕГО И СРЕДНЕГО ШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

В статье рассматриваются современные формы работы во внеурочной деятельности при работе с детьми младшего и среднего школьного возраста. Особое внимание уделено выявлению специфики, задач, целей внеурочной деятельности. В статье приведены конкретные примеры современных форм внеурочной деятельности. // The article deals with modern forms of work in extracurricular activities when working with children of primary and secondary school age. Special attention is paid to identifying the specifics, tasks, and goals of extracurricular activities. The article provides specific examples of modern forms of extracurricular activities.

Авторы: Н. Г. Елескина, Н. В. Стародубцева
Раздел: Обучение и воспитание детей дошкольного, младшего и среднего школьного возрастов, и подростков в контексте современных проблем и перспектив образования
Просмотров: 339
ФОРМИРОВАНИЕ УМСТВЕННОЙ РАБОТОСПОСОБНОСТИ ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА ПОСРЕДСТВОМ ПОДВИЖНЫХ ИГР

Рассмотрена актуальность вопроса формирования умственной работоспособности детей дошкольного возраста, изучены теоретические аспекты рассматриваемой проблемы, предложены психолого-педагогические условия по решению проблемы формирования умственной работоспособности детей старшего дошкольного возраста. // The article considers the relevance of the issue of forming the mental capacity of preschool children, studies the theoretical aspects of the problem under consideration, and offers psychological and pedagogical conditions for solving the problem of forming the mental capacity of older preschool children.

Автор: Е. И. Елисеичева
Раздел: Обучение и воспитание детей дошкольного, младшего и среднего школьного возрастов, и подростков в контексте современных проблем и перспектив образования
Просмотров: 306
МЕТОДИКА РАЗВИТИЯ СКОРОСТНО-СИЛОВЫХ СПОСОБНОСТЕЙ УЧАЩИХСЯ СТАРШИХ КЛАССОВ НА УРОКАХ ФИЗИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ СРЕДСТВАМИ БАСКЕТБОЛА

Статья посвящена проблеме оптимального подбора и сочетания средств баскетбола скоростного и силового характера в процессе построения уроков физической культуры обучающихся старшего школьного возраста. Приводятся средства, направленные на развитие скоростно-силовых способностей данной категории школьников. Предлагаются специальные контрольные упражнения (тесты) для определения уровня скоростно-силовых способностей. // The article is devoted to the problem of optimal selection and combination of high-speed and power basketball tools in the process of building physical education lessons for students of senior school age. The funds aimed at development of high-speed power abilities of this category of schoolchildren are given. Special control exercises (tests) are offered to determine the level of speed-power abilities.

Авторы: Д. В. Кондратьев, Н. Н. Сетяева
Раздел: Обучение и воспитание детей дошкольного, младшего и среднего школьного возрастов, и подростков в контексте современных проблем и перспектив образования
Просмотров: 347
КЛИПОВОСТЬ МЫШЛЕНИЯ: КАК НАУЧИТЬ СОВРЕМЕННОГО МЛАДШЕГО ШКОЛЬНИКА СЛЫШАТЬ И ВИДЕТЬ?

Статья посвящена проблеме формирования познавательных универсальных учебных действий младших школьников в процессе обучения. Описываются эффективные приёмы, направленные на развитие умения вдумчиво читать, слушать, смотреть. // The article is devoted to the problem of forming cognitive universal learning skills of primary school students in the educational process. The paper describes effective techniques to develop the ability to read, listen, and watch thoughtfully.

Авторы: Е. Н. Гольченко, Н. В. Кретинина, В. Н. Шлюпкина
Раздел: Обучение и воспитание детей дошкольного, младшего и среднего школьного возрастов, и подростков в контексте современных проблем и перспектив образования
Просмотров: 285
УСПЕХ ЖДЁТ ТОГО, КТО СДАСТ ГТО…

Статья посвящена проблеме со здоровьем современных людей из-за малоподвижного образ жизни. Приводятся примеры, зачем выполнять ГТО в 21 веке. Предлагаются средства к повышению физической подготовленности при сдачи ВФСК ГТО, что поможет стать успешным. // This article focuses on the health’s problem of modern people because of sedentary lifestyles. There are some examples why the people need to do sports and to pass TRP standards in the 21-st century. The means for the raise the standards of physical strength are offered in the TRP. It helps the people to be a success.

Автор: О. А. Лефлер
Раздел: Обучение и воспитание детей дошкольного, младшего и среднего школьного возрастов, и подростков в контексте современных проблем и перспектив образования
Просмотров: 274
ПОХВАЛЬНАЯ РЕЧЬ И КОМПЛИМЕНТ В СОВРЕМЕННОЙ КОММУНИКАЦИИ ШКОЛЬНИКОВ

В статье представлена краткая характеристика особенностей похвальной речи и комплимента как жанров эпидейктического красноречия. // The article presents a brief description of the features of praiseworthy speech and compliment as genres of epidemictic eloquence.

Автор: К. С. Мацак
Раздел: Обучение и воспитание детей дошкольного, младшего и среднего школьного возрастов, и подростков в контексте современных проблем и перспектив образования
Просмотров: 343
ПРОЦЕСС ОРГАНИЗАЦИИ ОЗДОРОВИТЕЛЬНО-УКРЕПЛЯЮЩЕЙ РАБОТЫ В НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЕ

В статье представлены актуальность оздоровительно-укрепляющей работы в начальной школе, пути совершенствования, методы, средства и подходы современной педагогики. // This article addresses the importance of health-strengthening activities, methods for implementing activities, and ways to perfect current pedagogical approaches.

Автор: Л. А. Мнацаканян
Раздел: Обучение и воспитание детей дошкольного, младшего и среднего школьного возрастов, и подростков в контексте современных проблем и перспектив образования
Просмотров: 281
РАЗРАБОТКА И ИЗГОТОВЛЕНИЕ ЛИТЕЙНЫХ ФОРМ ДЛЯ КОЛОКОЛОВ В УСЛОВИЯХ ШКОЛЬНЫХ МАСТЕРСКИХ

Автором статьи рассмотрены исторические вопросы методики изготовления литейных форм, а так же предложен возможный способ для применения учащимися в условиях школьных мастерских. // The author of the article discusses the historical issues of the methodology for making casting molds, and also suggests a possible way for students to use in school workshops.

Авторы: В. С. Панов, И. В. Сликишина
Раздел: Обучение и воспитание детей дошкольного, младшего и среднего школьного возрастов, и подростков в контексте современных проблем и перспектив образования
Просмотров: 316
ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ РАЗВИТИЯ ТВОРЧЕСКОГО ВООБРАЖЕНИЯ У МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ НА УРОКАХ ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОГО ИСКУССТВА

В статье рассматривается проблема развития творческого воображения у детей младшего школьного возраста. Обоснована значимость уроков изобразительного искусства в развитии творческого воображения. Выделены педагогические условия, направленные на развитие творческого воображения у обучающихся начальных классов. // The article deals with the problem of the development of creative imagination in children of primary school age. The importance of fine art lessons in the development of creative imagination is substantiated. Highlighted the pedagogical conditions aimed at developing the creative imagination of primary school students.

Авторы: С. В. Питенко, Т. М. Третьяк
Раздел: Обучение и воспитание детей дошкольного, младшего и среднего школьного возрастов, и подростков в контексте современных проблем и перспектив образования
Просмотров: 310
ВОСПИТАНИЕ ЭКОЛОГИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ НА УРОКАХ ЛИТЕРАТУРНОГО ЧТЕНИЯ

В статье представлен опыт привлечения младших школьников к чтению художественных книг, формирующих у современных детей основы экологической культуры. В процессе работы с литературными произведениями учащиеся осваивают основные нравственно-эстетические ценности взаимодействия с окружающим миром. // The article presents the experience of attracting younger schoolchildren to reading fiction books, which form the foundations of ecological culture in modern children. In the process of working with literary works, students master the basic moral and aesthetic values of interaction with the outside world.

Авторы: И. Д. Еремина, Н. В. Пищенюк, С. В. Цымбал
Раздел: Обучение и воспитание детей дошкольного, младшего и среднего школьного возрастов, и подростков в контексте современных проблем и перспектив образования
Просмотров: 346
МЕТОДЫ ПРЕОДОЛЕНИЯ ТРУДНОСТЕЙ В ИЗУЧЕНИИ МАТЕМАТИКИ В ПРОЦЕССЕ ПОДГОТОВКИ УЧАЩИХСЯ К ОСНОВНОМУ ГОСУДАРСТВЕННОМУ ЭКЗАМЕНУ

Представлена подготовка учащихся к основному государственному экзамену (ОГЭ) по математике как многокомпонентный процесс, включающий предметный, методический, психологический и организационный аспекты. В исследовании выявлены и обоснованы организационно-педагогические условия, методы преодоления трудностей в изучении математики в процессе подготовки учащихся к ОГЭ. // Рresents the preparation of students for the main state exam in mathematics as a multi-component process, including subject, methodological, psychological and organizational aspects. The study identifies and justifies organizational and pedagogical conditions, methods of overcoming difficulties in studying mathematics in the process of preparing students for the exam.

Авторы: О. В. Разумова, Е. Р. Садыкова, А. А. Салемгараева
Раздел: Обучение и воспитание детей дошкольного, младшего и среднего школьного возрастов, и подростков в контексте современных проблем и перспектив образования
Просмотров: 321
ОСОБЕННОСТИ ФОРМИРОВАНИЯ ОРИЕНТИРОВКИ В ПРОСТРАНСТВЕ У ДЕТЕЙ МЛАДШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА СРЕДСТВАМИ ДИДАКТИЧЕСКОЙ ИГРЫ

Статья посвящена особенностям формирования ориентировки в пространстве у детей младшего дошкольного возраста средствами дидактической игры. // The article is devoted to the peculiarities of the formation of orientation in space in children of primary preschool age by means of didactic games.

Авторы: С. В. Новикова, Н. В. Себелева
Раздел: Обучение и воспитание детей дошкольного, младшего и среднего школьного возрастов, и подростков в контексте современных проблем и перспектив образования
Просмотров: 350
СОДЕРЖАНИЕ УЧЕБНО-МЕТОДИЧЕСКОГО КОМПЛЕКСА НА ПРИМЕРЕ УМК «ПЕРСПЕКТИВА»

В рассматриваемой статье анализируется учебно-методический комплект «Перспектива» с целью выявить способы формирования образовательной среды в соответствии с федеральным государственным образовательным стандартам. Исследуются особенности учебно-образовательного комплекса. // The article analyzes the educational and methodological complex «Perspektive» in order to identify ways to form an educational environment in accordance with federal state educational standards. The features of the educational complex are investigated.

Автор: Д. Н. Тырков
Раздел: Обучение и воспитание детей дошкольного, младшего и среднего школьного возрастов, и подростков в контексте современных проблем и перспектив образования
Просмотров: 270
ПРОГРАММИРОВАНИЕ НА УРОКАХ ИНФОРМАТИКИ И ВО ВНЕУРОЧНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

Статья посвящена применению программ Scratch Junior, Scratch, Blockly, ПиктоМир для изучения программирования на уроках и во внеурочной деятельности по информатике. Эти программы развивают интерес к программированию на более сложных языках программирования. Успешное овладение языками программирования дает перспективу в получении IT-специальности. // The article is devoted to the use of programs Scratch Junior, Scratch, Blockly, PictoMir for learning programming in the classroom and in extracurricular activities in computer science. These programs develop an interest in programming in more complex programming languages. Successful mastery of programming languages gives a perspective in obtaining an IT specialty.

Автор: А. Ю. Явлова
Раздел: Обучение и воспитание детей дошкольного, младшего и среднего школьного возрастов, и подростков в контексте современных проблем и перспектив образования
Просмотров: 301
ПРОЕКТ, КАК ВАЖНОЕ СРЕДСТВО РАЗВИТИЯ ДЕТСКО-ВЗРОСЛОЙ СОБЫТИЙНОСТИ

В статье рассматривается проект с точки зрения средства организации совместной продуктивной деятельности взрослых и детей, приводятся описание 2-х реализованных проектов – «Строим вместе Новокузнецк – город будущего» и «Космический Новокузнецк». // The article considers the project from the point of view of the means of organizing joint productive activities of adults and children, describes 2 implemented projects – «Building Novokuznetsk together-the city of the future» and «Space Novokuznetsk».

Авторы: А. А. Васильев, О. В. Васильева
Раздел: Детско-взрослая событийность: стратегия, управление
Просмотров: 336
РОЛЬ СОБЫТИЙНОЙ ПЕДАГОГИКИ В ПРОЦЕССЕ ПОДГОТОВКИ БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ К ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ (НА ПРИМЕРЕ СМОТРА-КОНКУРСА ВОЖАТСКОГО МАСТЕРСТВА «ЛИМПОПО»)

Статья посвящена проблеме подготовки будущих педагогов к профессиональной деятельности. На примере смотра-конкурса вожатского мастерства «ЛИМПОПО» рассматривается проблема формирования у студентов способности и готовности к грамотной организации их педагогической деятельности. Большое внимание уделяется роли событийной педагогики и системно-деятельностного подхода в организации работы со студентами педагогического вуза. // The article is devoted to the problem of future teachers’ training for professional activities. On the example of the show-competition of counselor skills «LIMPOPO» the problem of formation of students' ability and readiness to organize their pedagogical activity competently is considered. Special attention is paid to the role of event-based pedagogy and the system-activity approach in organizing work with students of a pedagogical university.

Авторы: А. А. Нуртдинова, И. А. Скоробренко
Раздел: Детско-взрослая событийность: стратегия, управление
Просмотров: 283
НЕ ВОСПИТЫВАЙТЕ ДЕТЕЙ, ВСЕ РАВНО ОНИ БУДУТ ПОХОЖИ НА ВАС. ВОСПИТЫВАЙТЕ СЕБЯ...

В статье представлен опыт работы с родителями, посвященный проблемам воспитания. Реализуя идеи Гуманной педагогики, попытались ответить на вопросы: Что такое воспитание? Какие они современным дети, родители? Нуждаются ли наши дети в воспитании. // The article presents the experience of working with parents on the problems of education. Realizing the ideas of humane pedagogy, we tried to answer the questions: What is education? What are they like modern children, parents? Do our children need education.

Автор: А. В. Смагина
Раздел: Детско-взрослая событийность: стратегия, управление
Просмотров: 309
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ТЕХНОЛОГИИ КРИТЕРИАЛЬНО-ОРИЕНТИРОВАННОГО ОБУЧЕНИЯ НА УРОКАХ МАТЕМАТИКИ

В статье описан опыт организации образовательного процесса на уроках математики с использованием технологии критериально-ориентированного обучения, также ее новизна и главные преимущества. В статье указаны новые техники, методики и формы оценивания. Статья адресована учителям школ, гимназий, лицеев; полезна студентам педагогических вузов. // The article describes the experience of organizing the educational process in mathematics lessons using the technology of criteria-based learning, as well as its novelty and main advantages. The article describes new techniques, methods and forms of assessment. The article is addressed to teachers of schools, gymnasiums, lyceums; it is useful for students of pedagogical universities.

Авторы: Е. Г. Путина, О. В. Фурина
Раздел: Детско-взрослая событийность: стратегия, управление
Просмотров: 405
ЗНАЧЕНИЕ ДЕТСКО-РОДИТЕЛЬСКИХ МЕРОПРИЯТИЙ В ВОСПИТАНИИ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ

Детско-родительские мероприятия являются значимой частью воспитания младших школьников; рассматриваются как совокупность совместных усилий педагогов, родителей и обучающихся для удовлетворения разнообразных интересов в общении и взаимодействии. // Parent-child activities are an important part of the education of primary school children; they are considered as a combination of joint efforts of teachers, parents and students to meet a variety of interests in communication and interaction.

Автор: Е. А. Царегородцева
Раздел: Детско-взрослая событийность: стратегия, управление
Просмотров: 257
Авторизация
E-mail

Пароль  


Регистрация